Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sv. Terezie od Ježíše

terezie_z_avily.jpgTerezie od Ježíše, občanským jménem Teresa de Cepeda y Ahumada, se stala reformátorkou karmelitánského Řádu, zakladatelkou „bosého Karmelu" ženské i mužské větve, „duchovní matkou" (jak stojí vytesáno pod její sochou ve vatikánské bazilice), patronkou katolických spisovatelů (v roce 1965) a učitelkou Církve (v roce 1970), první ženou, která – spolu se sv. Kateřinou Sienskou – obdržela tento titul.

Narodila se 28. března 1515 v Avile v Kastilii, ve Španělsku, a zemřela 4. října 1582 v Alba de Tormes blízko Salamanky (díky právě zavedenému gregoriánskému kalendáři připadl na následující den datum 15. října). Blahořečena byla v roce 1614, svatořečena 1622 a její svátek se v Církvi i na Karmelu slaví 15. října.

Život sv. Terezie – s obrovskými touhami jejího srdce, s tajemnou nemocí, jíž trpěla v mládí (a podlomeným zdravím, kterým trpěla po celý život), s „odporem", který kladla Boží Milosti, takže při vzpomínce na něj sama sebe nazývá „velkou hříšnicí" – lze chápat jen ve světle záměru, který s ní měl Bůh Sám. Poté, co utekla z domova, vstoupila 2. listopadu 1535 do karmelitánského kláštera Vtělení v Avile. Z části kvůli podmínkám v komunitě, z části pro svou vlastní duchovní nezralost, prožívala Terezie velké vnitřní boje, než dospěla k tomu, co sama nazývá „svým obrácením" (ve věku 39 let). Nicméně od tohoto okamžiku – podporována svými duchovními vůdci – začala dělat velké pokroky na cestě dokonalosti.

V roce 1560 poprvé zazněla ve společenství sester myšlenka „obnoveného Karmelu", v němž by se řehole zachovávala věrněji než je tomu nyní. Tato myšlenka se stala skutečností o dva roky později, kdy byl založen klášter sv. Josefa – klášter bez vlastních příjmů a klášter, v němž „se žilo podle prvotní řehole". O pět let později obdržela Terezie dovolení generálního převora Řádu, Jana Baptisty Rossiho, aby založila další ženské kláštery a rovněž dva kontemplativní kláštery bratří, které by byly reformovanými protějšky sesterských klášterů a jejichž bratři by se mohli o sestry duchovně starat (později se členové Reformy nazývali „bosí"). Když Terezie umírá, čítá reforma 17 klášterů mnišek. Rovněž komunity bratří rychle překročily původně zamýšlený počet. Některé byly založeny s dovolením generálního převora Rossiho, jiné – zvláště v Andalusii – proti jeho vůli, odvolávajíce se na souhlas apoštolského vizitátora, dominikána Vargase, a mladého bosého karmelitána Jeronýma Graciana (blízkého duchovního přítele Terezie, před nímž Terezie učinila slib, že udělá vše, oč ji požádá, nebude-li to v rozporu s Božím Zákonem).

Následovala řada neužitečných a bolestných hádek a sporů, které ještě zhoršovaly zásahy světských autorit a dalších osob zvnějšku a které trvaly až do roku 1581, kdy byla schválena vlastní provincie bosých bratří a sester. Tehdy mohla Terezie napsat: „Teď jsme konečně všichni v pokoji – bosí i obutí – a nic nám nemůže bránit sloužit Pánu."

Svatá Terezie je jednou z nejdůležitějších osobností, které v dějinách ovlivnily katolickou spiritualitu. Její díla – zvláště čtyři nejznámější (Život, Cesta k dokonalosti, Hrad v nitru, Kniha o zakládání), společně s díly více historickými – obsahují nauku zahrnující celý proces růstu duchovního života od prvních krůčků až k hluboké důvěrnosti s Bohem v samém středu „hradu nitra". Její dopisy nám Terezii zároveň ukazují jako osobu velmi aktivní a zaneprázdněnou nejrůznějšími záležitostmi každodenního života. Její nauka o sjednocení duše s Bohem (nauka, kterou ona sama důvěrně žila) vyrůstá z tradice Karmelu Terezii předcházející, k níž ona přispěla tak významným a vynikajícím způsobem, že ji obohacenou předává nejen svým synům a dcerám, ale celé Církvi, kterou milovala a které sloužila tak velkodušně. Když umírala, bylo jí útěchou a radostí, že směla prohlásit: „Umírám jako dcera Církve."

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář